Můžeš být vegan/kou a současně vynikat ve sportu

“Nemůžu se stát veganem, běhám triatlony!” “Plavu!” “Hraju golf!” S tímto argumentem se stále setkávám v diskuzích o etickém stravování s ne-vegany a to i přesto, že bylo dávno učiněno za dost mýtům hanícím veganský způsob stravování a i navzdory tomu, že amatérští i profesionální sportovci čím dál tím více na veganství slyší.

Mnozí z těch, kdo se věnují vytrvalostním sportům, souhlasí s etickými důvody veganství, ale mají dojem, že by bylo obtížné udržet si kondici. Naštěstí v médiích čteme o vegansky stravujících se sportovcích čím dál tím častěji, protože ti doslova skáčou po příležitostech podělit se o své tajemství úspěchu – a tím je soucitná veganská strava.

Jednou z nich je Meagan Duhamel. Tato kanadská krasobruslařka je vegankou od roku 2008 a ve svých 28 letech získala se svým partnerem Ericem Radfordem stříbrnou medaili v Soči. V nedávném rozhovoru vysvětluje, jak ji stravování čistě na rostlinné bázi pomohlo zlepšit její výkonnost a učinilo ji tak dobrou krasobruslařkou, jakou je dnes: “Skákání a létání jsem zbožňovala odjakživa! Trojité skoky se staly mým druhým já. Od té doby, co jsem se stala vegankou, je pro mě skákání ještě méně namáhavé. Vysvětluji si to tím, že jsem ve špičkové formě po dobu celé sezóny.” Meagan má z pozice profesionální sportovkyně a holistické výživové poradkyně jasno. Hned jak se vrátila ze Soče jsem ji požádala o rozhovor a ona ho s vlídností přijala.

Místem našeho setkání bylo nově otevřené pekařství a čajovna Sophie Sucrée na náhorní plošině v Montrealu. Maegan přišla v červené mikině kanadského národního týmu s úsměvem, který ji provází i na ledě. Její nadšení u pultu bylo nakažlivé: “Bože, nevím vůbec, co si vybrat!”. Hold Olympijští sportovci touží po koláčcích stejně, jako my ostatní.

To, jak chci naložit se svým životem

Meagan netouží jen po koláčcích, je nenasytnou čtenářkou prahnoucí po poznání. Její cesta k veganství započala přečtením snad nejprodávanější knihy o stravování Skinny Bitch zastávající veganský životní styl, který je dle knihy zdraví prospěšný. “Už obal této knihy byl opravdu vtipný. Nahlíží na zdraví s humorem.” Přečetla ji na jedno nadechnutí během dne a další ráno už pila kávu bez mléka. Tehdy se rozhodla pro veganství. “Za tímto rozhodnutím nestálo zlepšení v kondici. Byla to pro mě spíše zajímavá výzva. Zavolala jsem trenérům, abych se podělila s touto novinou a oni se hned strachovali, že budu podvyživená. Čím více lidí bylo proti tomu, tím více jsem do toho chtěla jít. Takže nakonec se z malého projektu stalo to, jak chci naložit se svým životem.”

Během posledních šesti let se Meagan nedotkla živočišné bílkoviny. Nejen, že si udržela svalový tonus, její výkonnost na ledu nebyla nikdy tak dobrá: “Od té doby, co jsem vegankou, tak se mi více vyrýsovala postava. Jím méně bílkovin, ale potraviny, které si vybírám jsou zdrojem lepších bílkovin a lepšího železa. Železo rostlinného původu naše těla lépe vstřebávají.”

Co jí veganský sportovec?

Doufala jsem, že si z rozhovoru přinesu seznam receptů na speciální koktejly, které musí veganská sportovkyně konzumovat, aby si udržela dobrou kondici. Byla jsem ale překvapená z toho, jak je stravování Meagan jednoduché. “Základem je, že jím to, co chce jíst mé tělo.” Nevede si záznamy toho, co jí, nepočítá kalorie a ani neváží své porce. Vypadá to, že pokud půjdete v jejích šlépějích, budete se stravovat dobře a oplývat energií.

“Ke snídani si dávám koktejl (smoothie). Obvykle zelený se špenátem a kadeřávkem, mangoldem nebo čímkoliv, co jsem si daný týden nakoupila, s banánem, arašídovým máslem, skořicí a mandlovým nebo kokosovým mlékem. Jelikož jsem celý den na cestách, beru si s sebou všechny možné druhy svačin – muffiny, musli tyčinky, proteinové sušenky. Většinu si připravuji doma sama. K večeři si často dopřávám quinou se zeleninou. Vaření je mým koníčkem a ráda si chystám jídla s nudlemi a rychle pečené nebo dušené směsi. V kuchyni trávím hodně času a mou snahou je, abych si vše byla schopna sama uvařit od základů. Samozřejmě nemám vždy tolik času, ale když si ho udělám, tak ho trávím právě touto činností.”

I přestože se Meagan většinou snaží stravovat holisticky a z průmyslově nezpracovaných potravin, neodpírá si to, na co má chuť. Pokud má chuť na sušenky nebo koláčky, dá si je. Hlavní jídla ale také nepovažuje za nepřitažlivé. “Mám pocit, že vlastním všechny veganské kuchařky, které existují. Vše mám založené a označené. Všechny recepty, které chci vyzkoušet a také ty, které jsem už zkusila. Stále mi zbývá více jak dvojnásobek těch, se kterými budu ještě experimentovat!” Meagan je zřejmě ten člověk, komu byste zavolali v 5 hodin večer, aby vám poradila, co si dát k večeři.

A jak je na tom stříbrná medailistka s doplňky? Je sponzorovaná firmou Vega, ale jejich proteinové doplňky nehrají hlavní roli v jejím stravování. “Sním tak jednu tyčinku denně. Nicméně rozeznám rozdíl, když si ji vezmu a kdy ne. Pokud si ji nedopřeji po vydatném cvičení, další den cítím, že se mé tělo zcela nezotavilo.”

Být vegankou

Před šesti lety, když se Meagan rozhodla vykročit za lepším zdravím, přiznává, že: “nejtěžší pro mě bylo vzdát se koly a kávy, ne stát se vegankou! Postupně jsem přestala pít dietní kolu, ale kávu stále miluji.”

Věří, že vše, co každý potřebuje pro přechod na veganství, je snadno dostupné: “Pro mě to neznamená obětování se. Jediná věc, která je trochu obtížnější, je čtení seznamu ingrediencí na krabici anglických muffinů, abych zjistila, jestli si je mohu dopřát.” Je to pro ni jen otázkou času na rozmyšlení si toho, jaké palivo zvolíme pro naše těla. “Můžeme si vybrat mezi burgrem u McDonald´s a domácím koktejlem. Pro mě je to snadná volba. Úsilí vynaložené na cestu do McDonalda a vynaložené na přípravu ranního koktejlu vyjde nastejno. Zabere to stejné množství času a stojí to podobnou částku peněz.”

A co si myslí o těch, kteří se snažili jíst vegansky, ale neuspěli a necítili se dobře? “Zeptala bych se jich, zda věnovali dostatek času četbě a studiu předtím, než se do toho pustili a co jedli? Brambůrky jsou přece taky veganské! Jedná má kamarádka na tom byla podobně, zkoušela to tolikrát, ale vždy mi tvrdila, jak je ji moc špatně. Zeptala jsem se ji, co snědla a ona prý toast s burákovým máslem. To mluvilo za vše! Existují přece i jiné možnosti!”

Samostudium a pomoc lidem

Meagan Duhamel nabádá ostatní, aby si sami vše prostudovávali. Sama ví, o čem mluví. Každý ji jako profesionální sportovkyni radil, jak se stravovat. Naučila se k těmto radám přistupovat kriticky a to se stalo klíčovým. “Předtím, než jsem se stala vegankou, jsem následovala diety a doporučení, která mi dávali ostatní a nebylo jich málo. Jedou jsem se sešla s výživovým poradcem a ten mi doporučil jíst sýrové řetízky (podobné korbáčkům). Nevěděla jsem o výživě nic, ale bylo mi jasné že sýrové řetízky jsou průmyslově zpracované a nemají žádnou nutriční hodnotu. A to se jednalo o výživového poradce, který pracoval pro Kanadský sportovní institut. Jeho rada zněla – jíst musli tyčinky a korbáčky. Nepřišlo mi to moc přesvědčivé.”

A to byla poslední kapka. Netrvalo dlouho, stala se vegankou a začala studovat výživu. Za dva a půl roku z ní byla registrovaná holistická výživová poradkyně. Především chtěla porozumět lépe vitamínům, minerálům a živinám. Zároveň ji uchvátilo studium obskurních oblastí světa, kde se lidé dožívají 120 let a kde se nevyskytují choroby jako rakoviny a srdeční choroby. Momentálně je její kariéra bruslařky u konce, a tak touží pomáhat ostatním sportovcům.

“Chtěla bych psát blog o bruslení, výživě, veganství a celkově o všem možném. Myslím, že by to mohlo být zajímavé a toto léto bych na to také mohla mít více času.” Vzhledem k nadšení, které z Meagan vyzařuje, se domnívám, že to bude skvělý blog a nemůžu se ho dočkat.

Shrnutí:

  • Dejte tomu šanci a zbavte se předsudků
  • postupujte pomalu, pokud u něčeho hodláte vydržet dlouhodobě, musíte dělat postupné změny – pomáhá vydatné samostudium
  • doplňujte B12
  • experimentujte s bylinkami a kořením – je opravdu poznat rozdíl
  • choďte do menších místních zdravých výživ, ve většině z nich můžete objevit takové alternativy jídel, o kterých jste dosud ani neslyšeli
  • sledujte blog Oh She Glows, jeho autorka je kanaďanka žijící v oblasti Toronta, zveřejňuje tam recepty, fotky a vlastní zkušenosti, Meagan by za tento blog dala ruku do ohně
  • při výběru potravin se Meagan drží jednoho pravidla – pokud nemohu vyslovit název více než tří přísad, nekoupím si to
  • buďte organizovaní, např. při cestování si připravujte vlastní musli, sušenky a sušené obiloviny a ovoce, jak to dělá i Meagan

Z The Huffington Post přeložila Světlana

Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu (http://sportuj.veganka.cz) a lektorem přednášek o veganství .

Jeden komentář k “Můžeš být vegan/kou a současně vynikat ve sportu

  • 15.8.2017 at 9.28
    Permalink

    Inspirativní článek :) také se řídím v obchodech, že pokud nemohu vyslovit název více než tří přísad, nekoupím si to. Jinak různé sušenky na cestu jsou super, já si kupuji vždy po oběde v jedné veganské restauraci Black Kale: http://blackkalebar.cz/.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>