Vlog #3: 5 věcí, které by měl vědět každý vegan

Nový Vlog se věnuje pěti věcem, které by podle mého měl znát každý vegan. Od vitamínu B12 přes bílkoviny po superfoods. Pro někoho možná v lehce kontroverzním duchu.. Těším se na vaše reakce, připomínky, komentáře:

Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu (http://sportuj.veganka.cz) a lektorem přednášek o veganství .

6 Komentářů k “Vlog #3: 5 věcí, které by měl vědět každý vegan

  • 17.6.2015 at 5.35
    Permalink

    Klobouk dolů. Toto je nejvýstižnější video ke zdravému, veganskému stravování, jaké jsem kdy viděl. Stručné a vystihující problémy většiny začínajících či dlouhodobě neznalých veganů. Opravdu se mi příčí když všude kolem sebe vidím předražený a nezdravý sortiment polotovarů pro vegany, kteří se jimi přecpávají . Stejně tak je šílená reklama výrobců superfoods strašící překyselením a šířících dogma o tom, že bez mladého ječmene, sušené šťávy z červené řepy a sladkovodních řas nepřežijeme. Všichni straší tepelnou úpravou, ale že vylisovaná šťáva postrádá důležitou vlákninu a při sušení kontaktem se vzduchem oxiduje a přichází také o obrovské množství vitamínů to už nikdo neřekne, hlavně, že to sype. No někteří karmočakristi asi věří i na vodníky. Jen u vitamínu B12 je dle mého názoru i jiná cesta. Jestli nechcete brát doplňky nechávejte si jeho hladinu pravidelně vyšetřit a možná (pokud máte kvalitní střevní mikroflóru) budete v pohodě. Pokud, ale zjistíte průběžný pokles Vaší hladiny tohoto vitamínu, sáhněte raději po doplňku v tekuté formě, než po tabletách.
    Díky za všechny kterým tenhle vlog otevře oči.

    Reply
    • 17.6.2015 at 6.10
      Permalink

      Souhlas, vážně skvělý vlog! Myslím, že bys chtělo rozvést, jak na nás chtějí firmy vydělat.

      Jen u vitamínu B12 je dle mého názoru i jiná cesta. Jestli nechcete brát doplňky nechávejte si jeho hladinu pravidelně vyšetřit a možná (pokud máte kvalitní střevní mikroflóru) budete v pohodě. Pokud, ale zjistíte průběžný pokles Vaší hladiny tohoto vitamínu, sáhněte raději po doplňku v tekuté formě, než po tabletách.

      Podle Norrise je to chybný přístup: https://vitaminb12bereteho.wordpress.com/should_i_get_my_b12_status_tested%3f/. Znamenalo by to nechat si pravidelně testovat MMA (což nevím, kolik může stát) – vše ostatní (B12 v séru, homocystein) není přesné. Nikdy jsem moc nechápal proč? Levnější to asi nebude – za B12 dám pár korun za týden a mám jistotu – jediné „pozitivum“ z testování je, že „nejím tabletky“, ale tohle „stigma“ pro mě nic neznamená. Nebo je to jinak?

      Reply
      • 17.6.2015 at 7.38
        Permalink

        Například se veganům prodává odpad z výroby sojového oleje pod názvem tofu, tempeh, nato, tofunéza. Zisky na tom jsou pohádkové.
        Dále jsou velké zisky na seitanu, kde se dá lidem prodat výtažek z méně kvalitní pšenice, která by se jinak musela prodat pod cenou jako krmivo pro dobytek.
        Dost se vydělává také na mlécích z ořechů a cizokrajných olejích.
        Vegan to je zlatý důl.

        Reply
    • 17.6.2015 at 7.24
      Permalink

      U B12 žádná jiná cesta neexistuje, kyanokobalamin – jediná účinná forma vitamínu B12 – jednoduše ve veganské stravě přirozeně není a lidské tělo si ho vyrobit neumí, mikroflóra je nedostatečná. Musíš pravidelně užívat maso nejlépe játra nebo tabletku B12 nebo potravinu obohacenou B12.

      Reply
  • 17.6.2015 at 10.45
    Permalink

    Nejsem odborník na biochemii, ale dá se myslím najít poměrně dost veganů, kteří tvrdí že B12 nedoplňují a dožívají se přitom vysokého věku bez potíží (zejména v komunitě adventistů, které bych z klamání nepodezíral). Sám jsem B12 neužíval prvních dvanáct let svého veganství a začal jsem ji brát až poté co se mi narodily děti, kvůli kterým jsem ji začal kupovat. Nezpozoroval jsem po jejím nasazení žádné změny svého fyzického stavu, takže jsem jí výrazný nedostatek asi neměl. Sám bych ji z opatrnosti už asi nevysadil a její užívání určitě doporučuji. V lidském tlustém střevě vzniká značné množství B12, ale je otázka kolik se ho zde může vstřebat. Najde se někdo kdo má důkazy pro to, že ti co tvrdí třeba v osmdesáti letech že celý život nesuplementují jsou lháři? Určitě však nikoho nenabádám, aby na sobě dělal pokusy zda to jeho střevní mikroflóra zvládne či ne. Jistota je jistota a tím že užijete doplněk stravy nikomu neublížíte, na rozdíl od toho když někomu sníte játra.
    Jinak moc nesouhlasím s tím, že zrovna tempeh a nato jsou odpad z výroby sojového oleje, naopak je to podle mě nejlepší a nejlevnější možnost konzumace sojových bílkovin za rozumnou cenu (pokud si zvyknete na jejich chuť a tempeh kupujete natural).

    Reply
  • 27.9.2015 at 17.46
    Permalink

    Moc pěkný, díky za info a těším se na další! :)

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>