Kváskový chléb bez hnětení

Recept na kváskový chléb jsme přinesli už před nějakým časem. Za sebe můžu napsat, že se mi nikdy neomrzí, ale jeho příprava vyžaduje dost času a hlavně dlouhou přítomnost doma. Co dělat v situaci, kdy nemám tolik času na přípravu a nejsem schopen být doma tak, abych dodržel potřebné mezery mezi jednotlivými fázemi kynutí? Řešením je minimálně pracný kváskový chléb bez hnětení.

Připravovat ho budeme samozřejmě z celozrnné mouky. Já ho dělám z pšeničné, možná je samozřejmě i žitná varianta. V obou případech doporučuji jemně mletou.

Kromě mouky budete potřebovat kvásek. Asi nejjednodušší je při přípravě hněteného chleba přidat ve druhé fázi (ráno) o 10% víc mouky a vody a následně odhodit cca 10-15 lžic kvásku do kelímku a dát si ho do lednice. Vydrží tam cca tři týdny a je kdykoliv po ruce, když chcete péct nehnětený chleba. S připraveným kváskem je celá příprava chleba na cca 10 minut práce. Jediné, co musíte udělat, je smíchat následující suroviny:

650g žitné chlebové mouky,
8-16 polévkových lžic kvásku,
lžičku soli
cca 400 ml vody

Výsledné těsto by mělo být poměrně suché a nelepivé. Pak už ho stačí jen rovnoměrně roztáhnout do pečící formy a dát na teplé místo kynout. Těsto kyne min. 3 hodiny, ale čím déle, tím lépe. Ideální je vyrobit těsto ráno a nechat ho kynout přes den až do večera. Objem by mělo zvětšit tak třikrát a více.

Pak už stačí dát formu do trouby a péct cca hodinu a 200 stupňů.

Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu (http://sportuj.veganka.cz) a lektorem přednášek o veganství .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>