Veganské podnikání

Prudký rozmach veganství v posledních letech vedl také k tomu, že se veganská komunita stala – řečeno jazykem marketérů – zajímavou „tržní nikou“, tedy zatím neobslouženým segmentem trhu se zajímavým potenciálem. Vedle korporací, které zajímá jen zisk a rozmach veganství je pro ně jen příležitost zvýšit o pár procent svůj tržní podíl, se stále častěji objevují i podniky, pro které je na první místě etická stránka věci a smyslem jejich podnikání je podpořit veganský životní styl.

Právě na ty se podíváme v dnešním článku. Posvítíme si na firmy a firmičky, které vyrůstají (nebo již vyrostly) zdola a stojí za nimi nadšenci bez velkého kapitálu za zády, zato však s vizí, která sahá daleko za jejich peněženky. Většina „veganských podnikatelů“ (uvozovky jsou na místě proto, že zdaleka ne každá zmíněná firma pojem vegan používá, třeba i z taktických/strategických důvodů; nikoliv proto, že by nešlo o vegany – pokud je mi známo, za každou v článku zmíněnou firmou vegan stojí) začala s podnikáním proto, že se snažila usnadnit jiným přechod na veganství, nebo začala vyrábět produkt, který jim samotným chyběl. Že to funguje byznysově je již takový malý (ale nezbytný) bonus.

Gastronomie

Když se řekne veganství, jako první každého napadne jídlo a tudíž restaurace. Tuzemský trh s rostlinným stravováním jako první obsadil kontroverzní nadnárodní řetězec Loving Hut. Tomu se v Čechách náramně daří, nejspíše i proto, že jejich jídla založená na náhražkách masa jsou většinou mastná a smažená a v podstatě se příliš neliší od tradiční české kuchyně. Celá franšíza je však provozována pod značkou pochybné náboženské společnosti, jejichž praktiky hraničí se sektou a v několika zemích byla či je stíhána policií.

Náš však zajímá jiná podoba podnikání. Jakousi tuzemskou protiváhou LovingHut je bistro Forky´s. Její majitel Luboš Vidlička na otázku, proč s veganským bistrem začal, odpovídá: „Chci změnit svět k lepšímu. Priorita nebyla zisk, ale záměr rozšířit povědomí a dopady o rostlinné stravě mezi běžnou populaci.“ Původně brněnský počin vyrostl do větší franšízy a otevřel pobočky na Slovensku a v Praze. Pro další má připravený a nastavený koncept od malého okna na ulici, přes středně velké bistro až po větší restauraci. Pokud tedy uvažujete o vlastním podnikání, šilháte po gastronomii a necítíte se na vlastní provozovnu, může být tohle příležitost pro vás.

Vlastní restauraci se rozhodla na vlastní triko otevřít i celá řada dalších lidí. Jenom jejich výčet by vydal na několik odstavců a této oblasti by mohl být věnován nejen samostatný článek, ale snad i celá publikace. Forky´s jsem vybral proto, že jako první „překročili vlastní stín“ a začali se rozšiřovat a rozvíjet.

Rostlinné alternativy

Velice zajímavá je i oblast rostlinných náhražek masa, mléka, sýrů, vajec a dalších živočišných produktů. Na rozdíl od oblasti gastronomie je v této oblasti obrovský prostor pro inovace, a tak v této oblasti působí celá řada nadějných start-upů.

V zahraničí působí spousta firem, které usilují o vyvinutí co nejvěrnější náhražky masa. V této oblasti jsme v Čechách tak trochu předběhli dobu. Ještě před deseti lety jsme patřili ke světové špičce a naši veganští přátelé nám za české výrobky „trhali ruce“ a například Robi maso dodnes patří k velice kvalitním produktům i v celosvětovém měřítku. Možná přišlo ve špatné době, svou roli hrálo jistě i to, že výrobce nepoháněla etická motivace a tak tímto směrem ani nesměřoval marketing.

Zřejmě i proto, že segment trhu s masovými náhražkami je již hodně obsazený, se současné české veganské start-upy se soustředí spíše na náhražky mléka a výrobků z něj. Asi první vlaštovkou bylo Nemléko, výrobce rostlinných mlék z máku nebo mandlí. Troufám si říct, že jejich úspěšná kampaň na crowfundingovém serveru Hit-hit, kdy vybrali 166 % cílové částky (290 000,-), byla tím momentem, který u nás odstartoval novou vlnu veganského podnikání.

Firmu založili životní partneři Amálie a David v momentě, kdy byl o jejich produkty víc než malý zájem. „Firmu jsme založili jako pár, protože jsme chtěli pracovat spolu,“ říkají k tomu dnes. Prvotním impulsem pro výrobu nemlék bylo, že o živočišných potravinách má většina lidí úplně zkreslenou představu. „Snažili jsme se najít cestu pozitivní motivace a přijde nám, že jídlo/nápoje jsou ideální cesta, kterou veganství šířit,“ dodávají. Letos se svou firmou se jako první veganský byznys dostali na stránky prestižního podnikatelského magazínu Forbes, čímž definitivně dokázali, že veganství může být byznys. K nemlékům přibyl nedávno mandlový nejogurt a do budoucna se snad chystají i další nemléčné produkty. Nemléko tak jako firma vystavěná zdola, bez velkého kapitálu, může být inspirací pro všechny, co uvažují, že se do svého etického podnikání pustí.

Dalším podnikatelským počinem z této oblasti je Alexýr, veganský sýr na bázi ořechů. Zakladatelka Alex objevila díru na trhu a naskočila na vlnu, která alespoň v USA pořádně roste. Drtivá většina veganských sýrů na trhu je vyrobena na základě sóji nebo kokosového oleje a sýrová chuť je nahnána aromaty. Alex vyrábí sýry, které skutečně prochází procesem zrání. I jí s podnikáním pomohla kampaň na hithitu (cíl, 269 000,-, překonala o 28 %. Vybrala tedy celkem přes 344 tisíc ) – v jejím případě byla dokonce spouštěčem: „Úmysl podnikat zprvu nebyl vůbec plánovaný. Díky mému přechodu na veganství mě začalo bavit zkoušet nové veganské recepty, včetně veganských alternativ sýrů. O výsledky mého kuchyňského experimentování jsem se dělila s přáteli, kteří mě pobízeli, abych začala právě tyto veganské alternativy sýrů prodávat. Abych si ověřila, zda bude o takový produkt zájem, rozhodla jsem se spustit crowdfundingovou kampaň na Hithitu, jejíž výsledek mě pozitivně překvapil. Rozhodnutí začít podnikat přišlo tedy až poté, co se kampaň na Hithitu stala úspěšnou,“ vysvětluje Alex.

I když je Alex teprve v počátcích podnikání, zdá se, že jde o další úspěšný start-up. „V nejbližší době se zaměříme na sehnání vhodného investora a následně na rozšíření výrobní kapacity, abychom se tak mohli rozšířit do více měst po ČR a aby Alexýry byly dostupné pro více lidí než dosud,“ dodává k blízké budoucnosti Alex.

Svačiny a snacky

Pionýrem v oboru moderního veganského podnikání v Čechách je bezesporu firma Lifefood. Tereza Havrlandová začala vyrábět raw energetické tyčinky před deseti lety v domácích podmínkách a sama je rozvážela po obchodech. Dnes vede obrovskou firmu s desítkami zaměstnanců a ve velkém dodává do zahraničí. Ukazuje tak, že i v oboru rostlinných potravin lze uspět a v domácích podmínkách vybudovat velkou a úspěšnou firmu z ničeho. Jsou na obzoru její následovníci? Možná jimi jste právě vy…

Další podnikatelkou v tomto oboru je Jana Půlpánová, stojící za firmou Japů (a druhá a zatím poslední česká veganka na stránkách Forbesu). Možná znáte její instantní Chytré kaše, případně si pamatujete zdravá hotová jídla v krabičkách pod stejnou značkou (jejich výroba již byla ukončena). „Vadilo mi, že stravovat se vegansky je tak „těžké“, začala jsem vytvářet produkt, který usnadňuje stravovat se zdravě a vegansky,“ vzpomíná na počátky svého podnikání ve čtvrtém ročníku vysoké školy. Vzhledem ke svému environmentálnímu zaměření se s firmou hodně soustředí i na aspekt odpovědného nakupování, minimalizaci odpadu atd.

I Japů, přesto, že upustilo od výroby čerstvých jídel, je stále v rozjezdu. „Jsem teď v procesu stěhování výrobny, rozšiřování sortimentu, rebrandingu a vymýšlení nové produktové řady,“ říká Jana k aktuálnímu dění ve firmě.

Když se nedaří

Pokud by alespoň jednoho ze čtenářů měl tento článek inspirovat k tomu, že konečně „kopne do vrtule“ a odhodlá se rozjet své vlastní podnikání, budu to považovat za úspěch. Nechci a nebudu zde hýřit motivačními citáty, nicméně stát na vlastních nohou, nebýt závislý na zaměstnavateli a tvořit věci po svém je nepopsatelný pocit, který předat nejde.

Věci ale nejsou jenom růžové. V podnikání jste sami za sebe a nevyhnou se vám průšvihy a propady. „Někdy je to strašná dřina, ale to je všude. Chtěl bych od státu za svoje placené daně taky někdy něco dostat,“ říká k problémům podnikání Luboš Vidlička z Forky´s. „Vždycky se najde někde problém, v podnikání je důležité být hlavně pozitivní a nic si z nich nedělat,“ dávají radu možným následovníkům majitelé Nemléka.

Etičtí podnikatelé však kromě standardních byznysových problémů s nezaplacenými fakturami, nespolehlivými dodavateli či některými členy týmu, přístupem státu hraničícím s šikanou atd. řeší i další rovinu věci – právě tu etickou.

Jana Půlpánová tak naráží s environmentálním rozměrem svého podnikání. „Jakožto výrobkyně potravin a environmentalista bych chtěla mít maximum surovin lokálních, ale vzhledem k tomu, že jsem drobná odběratelka, tak nemám moc možností a nakupuji co mají moji dodavatelé. Zároveň v ČR už skoro nic z toho, co používám nepěstujeme, takže nemám ani z čeho vybírat. Stejně tak mám problém s obalem, který používám. Vybrala jsem plastový, vhodný na opakované používání v domácnosti, po dosloužení se dá vytřídit do plastů. Ale je to plast a plast je past… Bohužel nevím o lepší variantě obalu, který by měl stejné vlastnosti,“ přibližuje některé problémy.

Etické vstupy jsou výrazně dražší, často složitější a nezřídka značně komplikované. I etický podnikatel je však především podnikatel a pokud na konci měsíce/roku nebude v plusu, nemá jeho podnikání budoucnost. Balancování mezi etikou a byznysem je často jako chůze po hodně tenkém laně.

Budete právě vy další?

Veganské, nebo chcete-li etické podnikání se samozřejmě nemusí soustředit jen na jídlo. Veganství se od rostlinného stravování odlišuje právě etickým rozměrem, který v každodenním fungování zasahuje do celé řady dalších oblastí, od kosmetiky přes oblečení po dopravu.

Veganští podnikatelé a podnikatelky tak působí v celé řadě dalších oblastí. I v České republice už existují obchody zaměřené na veganskou obuv a módu (pražský EtikButik), malé výrobny veganské kosmetiky, ani nemluvě o celé řadě specializovaných e-shopů. Tento článek tak ukázal jen jeden segment možného, nejspíš ten nejviditelnější.

Jak už jsem zmínil, dělám si ambici tímto článkem inspirovat k tomu, aby se i další lidé nebáli snít a své sny proměnit v realitu. Jsou to právě podnikatelé, kteří posouvají hranice možného. I když je to občas tvrdý chleba, jak jsem ostatně zmínil, stojí za to.

K tomu, aby veganští podnikatelé prosperovali, je ovšem nutné, aby cítili naši podporu. Nejen na papíře, ale i v kase. Nezapomeňte na to, že každým nákupem ovlivňujete to, jak bude svět vypadat. Zdaleka to není to jediné, co pro veganskou budoucnost můžete udělat, ale není to ani nevýznamné. Obraťte v ruce každou korunu a popřemýšlejte, kde ji utratíte.


 
Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu a autorem e-booku Veganství prakticky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>