Vegeburger buduje svaly stejně dobře, jako maso

Bílkoviny pomáhají opravovat a budovat svaly, proto je dobré si po náročném cvičení dát smoothie, energetickou tyčinku nebo jinou svačinu s vysokým obsahem bílkovin. Donedávna si však vědci nebyli jistí tím, zda rostlinné bílkoviny pomáhají vašim unaveným svalům tak, jako maso. Výsledky nové studie publikované v American Journal of Clinical Nutrition přinášejí dobré zprávy jak pro vegetariány, tak pro jedlíky masa: vypadá to, že rostlinné a živočišné bílkoviny prospívají svalům stejnou měrou.
Vědci zkoumali téměř 3000 lékařských záznamů mužů a žen od 19 do 72 let a také dotazníky týkající se stravovacích návyků, které vyplnili účastníci studie. Vědci odhadli celkový příjem bílkovin i procentní podíl bílkovin z různých zdrojů jako fast food, plnotučné nebo nízkotučné mléčné výrobky, červené maso, ryby, kuřecí maso a luštěniny. Zkoumali také svalovou hmotu účastníků, hustotu kostí a sílu kvadricepsu –ukazatele, které jsou důležité pro výkonnost, zdraví a dobrou kondici, obzvláště jak stárneme.
Když vědci porovnali tato data, zjistili, že lidé, kteří celkově konzumovali nejmenší množství bílkovin, mají také nejnižší míru svalové hmoty a síly. Ale typ bílkovin takový vliv neměl: poté, co vědci eliminovali vliv ostatních faktorů, zjistili, že rozdíly ve zdrojích bílkovin nemají žádní vliv na zdraví svalů a kostí mužů i žen.
Podle autorů studie tyto výsledky ukazují, že konzumace většího množství bílkovin vede k lepšímu zdraví svalů. Dodávají, že je to obzvlášť důležité ve středním věku a později v životě, protože jak lidé stárnou, tak mají tendenci ztrácet svalovinu. (V této studii neměl příjem bílkovin významný vliv na hustotu kostí na rozdíl od předchozího výzkumu.)
Vedoucí studie Kelsey Manganová, asistentka profesora nutričních věd na massachusettské univerzitě v Lowellu, říká, že studie přináší zprávu, díky které mohou slavit vegetariáni i jedlíci masa: „Pokud člověk konzumuje větší než doporučené denní množství bílkovin bez ohledu na jejich zdroj, potom může zlepšit zdraví svých svalů.“
Jinými slovy: Lidé, kteří nechtějí jíst maso, mohou přesto budovat svalovou hmotu s pomocí quinoy, hrachu, ořechů, fazolí a sóji. A pokud chcete raději po cvičení dotankovat sendvičem s krůtou a sýrem? To funguje také.
Svojí podstatou byla studie pozorováním, proto nemohla poskytnout závěry jako příčina-důsledek a protože byla věková škála účastníků příliš velká, výsledky by měly být replikovány na starších dospělých lidech, kteří konzumují každodenně méně bílkovin, říká Manganová. (Spekuluje, že pro osoby, které nekonzumují dostatečné množství bílkovin, by mohl být jejich zdroj důležitější.)
Je také důležité pamatovat na to, že se studie zabývala pouze zdravím kostí a svalů – tedy jen dvěma komponentami dobrého zdraví. „Pokud přemýšlíme o zdraví jako o celku, potom je důležité snížit příjem nasycených tuků, sodíku a přidaných cukrů,“ říká Manganová, která je také registrovanou dietetičkou.
„Proto by měli lidé vybírat zdroje bílkovin se zřetelem na obecná dietní doporučení“, pokračuje. „Vybírejte zdroje, které jsou nízkotučné – s omezeným množstvím nasycených tuků – a také s nízkým obsahem sodíku.“ To znamená vyhnout se zpracovanému masu jako např. slanině.
Co se týče ostatních přínosů pro delší život nebo hubnutí, některé studie naznačují, že rostlinné bílkoviny jsou trochu vhodnější. Pokud se ale díváme na výzkum jako na celek, Manganová říká: „není žádný jasný důkaz, že by živočišné, nebo rostlinné bílkoviny byly pro celkové zdraví výhodnější.“

Zdroj:
http://time.com/4664468/plant-protein-meat-muscle-health/

Překlad:
Jana Boučková

Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu (http://sportuj.veganka.cz) a lektorem přednášek o veganství .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>