Veganská strava ve ztížených podmínkách

autor: Matěj Čeřovský

V následujícím článku budu vycházet ze zkušeností ze služby na průzkumné četě a účasti na různých cvičeních (Allied Spirit, cvičení v rámci Battle Group EU, soutěž průzkumných hlídek atd.)

Pro fungování ve ztížených podmínkách je důležité, aby potraviny splňovaly určité požadavky, které po běžných potravinách nevyžadujeme, tudíž vesměs nepůjde o jídla, která bych chtěl jíst každý den nebo je hodnotil jako „zdravá“.

Tyto podmínky jsou zejména:

  • • TRVANLIVOST (poživatelnost bez ohledu na teplotu a délku skladování)
  • • HMOTNOST/ZASYCENÍ (výživná jídla, lehké obaly, skladná)
  • • ODOLNOST BALENÍ (musí přežít v batohu mezi vybavením, bez omezení trvanlivosti a poživatelnosti)
  • • PŘÍPRAVA (ideálně nulová nebo naprosto minimální)
  • Požadavky se liší podle druhu a intenzity zátěže a podle jejího trvání; pro tento článek budu uvažovat o velké náročnosti v řádu týdnu.

    Pro hlavní jídla (oběd, večeře) se mi nejvíce osvědčily jídla typu MRE, ideálně se sáčky pro ohřev. Ideální jsou jídla, ke kterým už nemusíte přikusovat nic dalšího, ale vše je v tom jednom sáčku. Osobně jsem si neoblíbil vařič a raději jsem jedl jídla i studená, než abych tahal vařič a zdržoval se ohřevem. Od konzerv jsem upustil, sice jsou trvanlivé a relativně levné, ale mají těžký obal, který zabírá místo i po zkonzumování jídla, což může být problém, zejména pokud nemůžete snadno vyhazovat odpad.

    Za mě osobně jsem tedy nejraději tahal hotovky v sáčcích, například z veganstore.cz (cizrna s bramborem, rýže, fazole atd.). Dají se koupit i sáčky na ohřev (v zimě může být jídlo vlivem mrazu i nepoživatelné).

    Na prvních pár dní (podle teplot a podmínek) se dá na začátek přibalit i tofu (nejlépe uzené nebo marinované) a tempeh.
    Další variantou jsou různé paštiky (patifu) v kombinaci se suchary. Ty se dají brát jako nouzovka, ale spíš jako svačinky než náhrada hlavních jídel. Na to, kolik je s nimi šustění a přehrabování, zase tolik nezasytí a ve výsledku spíš naštvou. Na první den se dá sbalit i čerstvé ovoce, ale obecně v batohu dlouho nevydrží a rozmačká se. Kdo si chce dát práci, dají se použít i doma vyráběné sušenky a ovoce.

    Snídaně a svačiny jsem nejraději řešil různými oříšky (hlavně kešu) a tyčinkami (flapjack) nebo i sušeným ovocem (datle) a dalšími drobnostmi, které může člověk nacpat do kapes a může uzobávat za chůze. (Není to úplně ideální v jedné ruce Bren a v druhé flapjack, ale rozhodně to zvedne náladu a na chvilku zasytí.)

    Raději bych se vyhnul jídlům ve skleněných obalech a pečivu a zelenině, která obecně není tak výživná.

    Na pití je nejlepší čistá voda (plus tablety s magneziem). Mě se nejvíc osvědčil camelbag, fungoval i v mrazu, sice to byla ledová tříšť, ale pořád mohl člověk pít průběžně, protože jakmile si hodíte vodu do batohu (na den cca 3-4 litry), tak zaručeně raději nebudete moc pít, než shodit batoh a lovit lahev.

    Na různé proteiny atd. musíte tahat extra lahev, navíc nemůžete často plýtvat vodou na nějaké extra vymývání lahve, takže ji nakonec táhnete zbytečně nebo riskujete zažívací problémy – a to znamená skoro zaručený konec.

    Pokud víte, že vás čeká opravdu zápřah, je dobré na jídle nešetřit a „dopřát si“. Pokud pochodujete s těžkým batohem od rána, několikrát jste zabloudili, přes den není čas se zastavit a najíst, tak kešu nebo dokonce i bonbony, které se dají baštit za chůze, dělají divy. Proto potřebujete jídlo, které vás opravdu zasytí a které ideálně jen otevřete a sníte, protože člověk je často tak unavený, že raději odpadne a usne.

    Obecně je lepší být odpočatý a najedený, než hladový a vytočený 😉

    Pavel Houdek

    Pavel Houdek

    Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu (http://sportuj.veganka.cz) a lektorem přednášek o veganství .

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

    Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>