Proč skuteční muži nejedí maso?

Patrik Baboumian

V současné době máme jasné vědecké důkazy, že k získání fyzické síly nepotřebujeme konzumovat maso. Já sám jsem po přechodu na rostlinnou stravu nabral svalovou hmotu, získal větší sílu a překonal několik světových rekordů. V tomto článku se tedy mohu opírat jak o vědecká zjištění, tak o osobní zkušenost.

Tváří v tvář faktům mi nešlo do hlavy, jak mohla kultura spojující maso s maskulinními stereotypy vůbec vzniknout a rozvinout se natolik, že je srovnatelná s náboženským dogmatismem, alespoň co se týká pokusů přesvědčit „věřící“, aby se zkusili podívat na fakta. „Církev řízku“ je mocnější než katolická církev a škoda, která působí lidstvu a přírodě, je nepoměrně vyšší.

Pojďme se vrátit v čase a podívat se, odkud se tento mýtus vzal. Dnes víme, že naši pravěcí předkové museli žít v malých tlupách založených na rodinných vztazích a organizovaných tak, že nejsilnější a nejvíce zkušení muži byli v rolích leaderů. Role vůdce byla s pojídáním masa spojena dvěma způsoby. Zaprvé, lov byl povinností a zároveň privilegiem dominantních mužů. Jak víme z archeologických nálezů, lov často nebyl nutností vedoucí k přežití, ale způsobem, jakým muži dávali najevo schopnosti a dovednosti nutné k tomu, aby se stali příštím leaderem. Zde leží první zdroj mýtu o spojení lovu a tudíž konzumace masa a množství svalové hmoty, nebo lépe řečeno hierarchické dominance. Tento vzorec provázel evropskou historii až do minulého století, kdy byl lov privilegiem aristokracie, přičemž obyčejní lidé za něj byli tvrdě trestáni.

Druhým zdrojem mýtu může být to, že leader pravěké tlupy byl prvním, kdo jedl, a čím níže jste byli v hierarchii, tím později jste se mohli najíst. K tomu si přidejme fakt, že naši předkové jedli hlavně rostlinné jídlo, lov byl považován za privilegium a maso bylo tudíž lákavějším a méně dostupným jídlem. Můžeme předpokládat, že leader a dominantní muži byli ti, co zkonzumovali většinu dostupného masa. Zatímco v pravěku silní jedli více masa proto, že byli silní, my si dnes myslíme, že konzumací masa zesílíme. To je podobný nesmysl jako myslet si, že konzumací mozků se staneme chytřejší. A ano, existovali lidé, kteří tomuto tvrzení věřili.

Když nyní známe hlavní zdroj mýtu, dejme si ho do kontextu se současnou realitou. Nejdřív mě nechte vysvětlit, proč dává smysl, aby ti nejsilnější ze skupiny jedli první a v případě nedostatku měli více jídla než slabí, což může vyústit až do smrti slabších jedinců v důsledku podvyživení. Takové chování dává z hlediska evoluce smysl pouze v případě, že leader své tlupě něco vrací nazpět. Něco, co je pro přežití skupiny kritické. To je důvodem přežití takového nefér a potenciálně smrtícího chování ke zbytku skupiny. Takový důvod si můžeme snadno představit, vzhledem k nebezpečné realitě, v jaké naši předkové žili. Ohrožovali je zvířecí predátoři, kruté přírodní podmínky a další tlupy, se kterými se mohli dostat do konfliktu… Za takových okolností potřebujete, aby silní členové skupiny mohli chránit slabé. Dávalo tedy větší smysl jíst méně a nechat někoho jíst více, aby byl v dobré fyzické kondici, schopný vás ochránit, než sice jíst více, ale ve finále ztratit celou skupiny v konfrontaci s některým z nebezpečí.

Ale pokud byla ochrana slabších důvodem toho, že leadeři jedli maso (o kterém víme, že nemá žádnou souvislost s fyzickou silou), co to znamená pro toho, kdo se považuje za leadera, v současné době? Současný svět se od toho, ve kterém žili naši předkové, výrazně liší. Dříve byl leader ochráncem rodiny nebo tlupy. Dnes žijeme v globalizovaném světě, kde každé naše rozhodnutí ve spoustě aspektů ovlivní celý svět. Nedává tedy smysl, aby leader, nebo lépe řečeno ten, kdo se rozhodl vzít zodpovědnost za ochranu ostatních, vzal pod svá ochranná křídla vzít mnohem větší množství jedinců? Neexistuje efektivnější způsob, jak chránit společnost, přírodu, další cítící bytosti a dokonce i sebe sama než přestat konzumovat živočišné produkty. Existuje celá řada dalších postojů, které můžete přijmout, jako je pacifismus, ekologická udržitelnost, férová ekonomika a tak dále, ale nic nemá větší pozitivní dopad na všechny aspekty než rozhodnutí přejít na rostlinnou stravu.

Pokud chcete být leaderem, musíte se naučit, jak být ochráncem.

Pokud chcete být leaderem, musíte se zamyslet nad přechodem na rostlinnou stravu.

Patrik Baboumian je německý strongman iránského původu a bývalý bodybuilder. Je držitelem ocenění (např. nejsilnější muž Německa 2011 v open kategorii) a řady rekordů včetně světových: na zádech unesl celkem 555 kilogramů na vzdálenost deseti metrů a nad hlavu zvedl 150kg sud. Soutěží v kategorii do 105kg. Na benč tahá 215kg, dřepuje 310kg.

Baboumian je veganem od roku 2011 po dlouhých letech vegetariánství. V roce 2013, tedy dva roky po přechodu na veganství, napsal: „Cítím se silnější než kdykoliv před tím a každý den se zlepšuji. Nevěřte samozvaným odborníkům, kteří se vám snaží namluvit, že potřebujete maso, vejce a mléko, abyste získali dostatek proteinů. Existuje spousta rostlinných zdrojů a vaše tělo vám poděkuje, když ho přestanete krmit mrtvým jídlem.“ Jeho slova nebyla plácnutím do vody, neboť světové rekordy překonával již jako vegan.


 
Pavel Houdek

Pavel Houdek

Dlouholetý vegan, sportovec, lektor a novinář. Vedle tohoto webu je také zakladatelem Vegan sport clubu a autorem e-booku Veganství prakticky.

32 Komentářů k “Proč skuteční muži nejedí maso?

  • 28.4.2015 at 9.30
    Permalink

    Ačkoliv nejsem masožravec, čili se mě názor redaktora přímo nedotýká, tak mi přijde způsob vytržení faktů a jejich postavení v článku až k směřovanému konci velmi manipulativní a konec v podstatě vyznívá: Kdo není vegan nemůže být dobrý leader a tak trochu i naopak. Aneb objektivita lvl. 0. Jen by mě zajímalo odkud vzal autor ten fakt o konzumaci masa silnými apod.? Mohl bych vidět studii, kde se tenhle fakt objevuje? Btw. momentálně jsem vice znechucen více celou řadou spolu vegetariánů a veganů než masožravců, protože mi to přijde mnohem víc jako sekta a parta agresivních jedinců než masožroutí. Od těch si občas sice vyslechne člověk nějáké kecy, ale ještě jsem nezažil vyloženě hejty, spíš nějáké poštouchnutí nebo zvědavost a zájem, ale naopak to bývá slušné maso. Čili soud vegan = dobrý člověk a naopak je podle mého názoru výsměch.

    Reply
    • 28.4.2015 at 10.12
      Permalink

      Adame, Tys to řekl krásně. Já tedy jsem vybíravý masožravec, tedy maso žeru, ale zřídka. Každopádně tak militantního masožrouta, jako je většina vegetariánů nebo veganů abys pohledal. A když si dám kus krávy, co se pásla ve vedlejší vesnici na loucem, provinile se kvůli tomu cítit nebudu.

      Reply
    • 28.4.2015 at 14.05
      Permalink

      „Od těch si občas sice vyslechne člověk nějáké kecy, ale ještě jsem nezažil vyloženě hejty“ a víš proč si ty hejty nezažil? protože nejseš vegan 😀 a žádnej konzervativní masožrout ti nenadává do sekty apod. 😉

      Reply
      • 29.4.2015 at 10.56
        Permalink

        Jsem vegetarián, ale jím téměř vegansky až na občasný sýr, vejce apod.

        Reply
      • 29.4.2015 at 11.04
        Permalink

        Btw. to že se najdou mezi masožrouty blbci, jako v jakékoliv skupině, neomlouvá podoné chování na druhé straně. Kor u veganů, kteří se staví to moudřejší a uvědomělejší menšiny. Btw to procento veganů agresorů a masožroutů agresorů podle mích zkušeností i co jsem zažil s přáteli vegany je na straně veganů. Ted poměřuji jak se chovali lidé k těmto veganům, kteří se chovali slušně a jak jsem zažil vegany, které jsem osobně neznal a jak se chovali oni apod. Btw. to nemění nic na chabých základech, na kterých je podle mého názoru postavený článek.

        Reply
        • 18.12.2015 at 16.03
          Permalink

          K té agresivitě: Souhlasím, že vegani jsou někdy zbytečně agresivní, aniž by předložili racionální argumenty, občas říkají nesmysly, atd. Ale nelíbí se mi srovnávání neveganské a veganské agresivity.
          Ono totiž lidi, co využívají živočišné produkty, agresivní být nepotřebují. Můžou být úplně v klidu. Jejich názor patří ve společnosti k dominantním. Můžou utlačovat, vykořisťovat a nechat kvůli sobě zabíjet ostatní jedince a nic jim za to nehrozí. Proč by měli být agresivní? Proč by se měli nějak angažovat?
          Podobně feministky bývají vnímány jako agresivnější vůči problematice sexismu. Dost mužů stále sexismus vůbec nevidí, vyhovuje jim. Proč by se měli nějak emocionálně angažovat?
          Vegani vidí bezpráví a snaží se proti němu bojovat. Nevegani se na bezpráví podílí a předstírají, že žádný problém neexistuje, nebo že to je jen otázka volby každého osobní volby. Hrozně to totiž vyhovuje. Velmi často se od neveganů setkávám v otázce ubližování zvířatům s morálním relativismem typu „Podívej se, já mám svůj názor, ty máš svůj názor, nedá se rozhodnout, jak je to správně, nechme si to každý pro sebe“. Je jasné, že kdyby se místo využívání zvířat jednalo třeba o znásilnění, vraždu nebo otroctví, tak by se drtivá většina lidí k takovému relativizmu nikdy neuchýlila. Zvířata ale zneužívá drtivá většina společnosti, a tak je taková rétorika velmi pohodlným způsobem, jak se vyhnout vážnějšímu přemýšlení nad vlastní zodpovědností a přehodnocení svého chování.

          Reply
          • 18.12.2015 at 21.26
            Permalink

            Velice výstižné,naprostý souhlas.Díky,Filipe!

          • 19.12.2015 at 8.33
            Permalink

            velký dík za tyto klidné a podle mne maximálně vysvětlující řádky. Omlouvat své masožroutství může dnes už jen tak trochu ubožák. To že se maso stále jí,je fakt a je asi těžké pro někoho s tím hned skoncovat,když je to staletími usazeno v genech Ale slušný člověk se určitě cítí provinile a nekope kolem sebe jako kretén a neargumentuje jak tupohlavec.

          • 19.12.2015 at 14.47
            Permalink

            Naprosty souhlas. Presne tohle me taky pred nedavnem napadlo.

    • 30.6.2015 at 6.13
      Permalink

      V podstate s tebou souhlasim. Stravuji se a snazim se zit vegansky, ale na oznaceni mne veganem jsem alergicky. Nechci byt clenem jakekoli komunity i z duvodu, ktere jsi popsal. Nicmene k clanku bych byl shovivavejsi. Kolik jinych hloupych clanku o nezbytnosti masa proto abys byl chlap uz vyslo? Beru to spise jako odpoved cloveka, ktery vyvraci tento mytus svym prikladem.
      A opravdu, pokud jsi vegetarian, nemuzes posoudit rypani do veganu uz jen z toho duvodu, ze se to nikdo nemusi dozvedet. Ale utajit veganstvi, pokud chodis na obedy do restauraci, navstevujes rodinne oslavy, atd. proste nejde. Jako vegetariansky se stravujici bych se najedl v pohode temer v kazde restauraci, jako vegansky se stravujici se bez domluvy s obsluhou nenejim v 99,9% restauraci. A z toho pak prameni rypani spolustolovniku.

      Reply
      • 30.6.2015 at 6.55
        Permalink

        Mně se tenhle článek zdá jako vyvracení jednoho mýtu druhým. Ne, že by to byl zcela nepřijatelný postup, ale i u Platóna je to až nejzazší možnost, a tam doufám ještě nejsme :).

        Reply
  • 30.4.2015 at 19.48
    Permalink

    Už mě začíná unavovat tenhke typ článku o veganskych sportovcich. Pokud skutecne jako vegani neverime ve spojitost konzumace masa a úspěšnosti ve sportu (resp. rustu svalove hmoty), tak proc jn dosahne jsme jak u vytrzeni kdyz nejaky vegan disahne spěchu v sportu. I když treba jen zahriva lavicku v NHL.

    Tenhle článek je totalni nonsence. Protoze ten chlapik ma velke svaly a neji maso tak ma pravdu???

    Reply
    • 22.5.2015 at 23.12
      Permalink

      hornik says:
      30.4.2015 at 19.48

      Hornik,taky mě to začíná unavovat tyto články veganů fanatiků,kteří neustále hustí do lidí,to a ono, jak říkám,to je obyčejný ego,ne duchovní vyspělost.

      Reply
  • 2.5.2015 at 15.34
    Permalink

    To je ale picovina…. Spousta slov, ketry nic nepovi… o hovne jak politickej prednes

    Reply
  • 22.5.2015 at 23.02
    Permalink

    Ti fanatičtí vegani by si měli uvědomit,že vegetariánství ani vegantství z nikoho neudělá lepšího či dobrého člověka… Pokud vidím vegany,kteří na náměstí se polévají krví,přivazují k řetězům a tvrdě něco demonstrují,nic nepochopili… Hádají se s lidmi co jedí maso,vytvářejí rozkol,konflikty atd. To nemá s cestou nenásilí nic společného,jejich veganství je pouze ego a taky podle toho činí… To je celé.. Mnoho duchovně velice vyvinutých jedinců,např.: v Nepálu,kteří žijí vysoko (hodně vysoko) nemá jinou možnost než jíst maso. Za člověka mluví činy nikoli slovo nebo pouho pouhý obyčejný způsob stravování, nechápu co z toho pořád ti vegani dělají,kam se vystřelují pomalu až na měsíc…. Pro čitatele mého komentáře – nejím maso a v brzké době se chystám přejít na čistě veganskou stravu, Veganská nabídka alternativ v Česku je jakš takš,kupoval bych to jen kdyby ti tzv. „hodní,etičtí“ vegani ve svých e-shopech neměli 1000% i více nenažrané čecháčcské marže na zboží,které v zahraničí koupím za 25% jejich ceny… To bude asi ta jejich etika prodávat lidským bytostem předražené zboží,tak hlavně,že to není ze zvířat,prostě směšný… 😀 Go Vegan Go Raw buy saussage 1 ks – 100g 60Kč ….. Prostě fraška…..

    A k nadpisu článku.: Proč skuteční muži nejedí maso? Skutečný muž je ve svém srdci a své moudrosti – Buddha,Ježíš,Mooji atd.

    Hitler taky nejedl maso i Mussoliny mimochodem. Byli to skuteční muži? Nebyli,tak vidíš autore….

    V tom článku je tolik nesmyslů,že to nemá ani cenu komentovat…. Lov byl jen pro dominantní muže? Naši předci nemuseli lovit? Tak lovili z dominance? Pane kde to berete? Možná tak přežraná šlechta lovila pro „radost“…

    Reply
  • 30.5.2015 at 10.21
    Permalink

    Omlouvám se, ale nebudu komentovat článek, jen se vyjádřím k následujícím komentářům:
    Já docela chápu nenávistné útoky čerstvých veganů na ty co jedí maso, protože jsou to lidé kteří právě prozřeli a odhalili obrovské množství krutosti na kterém je naše společnost postavena a snaží se toto svoje poznání zdělit zbytku společnosti. Až budou vegani víc než dvacet let jako já, jistě budou chápat, že snáze své okolí přesvědčí svým příkladem a neagresivním vystupováním, pokud tedy jejich veganství není pouhou pózou a neskončí během krátké doby.
    Nechápu proč tolik lidí stravujících se vegetariánsky odsuzuje když jiný vegetarián či vegan nazve vraždu vraždou. Já to sice před masojedy nedělám,
    ale pravda to je, tak proč se na ně zlobit.
    Myslím, že nám nepřísluší hodnotit něčí duchovní vyspělost. Já se za duchovně vyspělého nepovažuji a stejně chápu, že je správné omezit utrpení živých tvorů ve svém okolí na minimum.
    A jen tak mimochodem : Znal někdo z Vás osobně Budhu, či Ježíše aby hodnotil jejich duchovní vyspělost, nebo soudíte z tisíckrát přepsaných a pozměněných písemností a glorifikujete jejich pouhou literární fikci? Touto větou neútočím na ničí víru, ale víra jedněch není faktem pro druhé. K tomu, abych se stal veganem nemusím věřit na karmu, andělíčky, ani posmrtný život, stačí jen si uvědomit, že zvířata jsou živé bytosti a přestat se k nim chovat jako nácek.
    Co se týká vlivu veganské stravy na sportovní výkon, rozhodně není přítěží ale ani zázrakem, který z vás udělá supermana. Protože mi vadí zkreslování informací, nefandím článkům, které tvrdí jak je pro sportovce veganství jediné dokonalé. Kdyby to byla pravda stravovali by se tak všichni profesionální sportovci, pokud by naopak byla nevhodná žádní vegani by se ve vrcholovém sportu neprosadili.

    Reply
  • 31.5.2015 at 11.52
    Permalink

    To je tady zase nesmyslů. Normální chlap maso jedl, jí a jíst bude a zrovna k získání fyzické síly je třeba dodat organismu kreatin a další, v rostlinné stravě se nevyskytuje.
    „Veganští“ sportovci konzumují spoustu doplňků stravy, včetně výtažků z masa a zvířat a ohlupují tak veřejnost že jsou na veganské stravě, přitom profitují z masa.

    Fuťa: Zavraždit je možné pouze člověka, zvíře zavraždit nelze.

    Reply
    • 31.5.2015 at 12.39
      Permalink

      Spoustu doplňků stravy konzumuje drtivá většina sportovců, respektive všichni, včetně masojedlíků.

      Veganští sportovci pochopitelně výtažky z masa a zvířat neužívají – využívají doplňky stravy na rostlinné nebo syntetické bázi.

      Reply
      • 31.5.2015 at 13.30
        Permalink

        Tak ještě jednou a pomalu: Každý „veganský“ vrcholový sportovec běžně konzumuje výtažky z masa a zvířat, ve formě doplňků stravy pro sportovce. Většina z nich provozuje tzv. doublethinking, to je současné zastávání dvou opačných myšlenek, na veřejnosti mluví o veganství a zároveň se v soukromí krmí doplňky z masa vrchem spodem.

        Reply
        • 31.5.2015 at 17.38
          Permalink

          A nějaký důkaz by jsi o tom byl schopen dodat? Kolik vrcholových vegan sportovců znáš, že mluvíš o většině? Upřímně si myslím, že plácáš kraviny. Být veganem není žádný výhra, proč by to někdo tvrdil, kdyby to nebyla pravda?

          Reply
    • 20.12.2015 at 11.38
      Permalink

      Vražda, smrt, zabití. Je to úplně jedno´koho zabiješ stejně jsi svině, která si to zaslouží taky. Možná by jsi se tam měl na pár let i smanželkou zavřít, podívat se na to jak jí na cecky připnou odsávačky, hned po tom jí seberou dítětě a ještě k tomu nebude ani vaše, protože pravděpodobně jí inseminují semenem co mají zrovna po ruce. 😀 Tedy nejdřív ti omezí svobodu, potom ti rozdělí rodinu, pak zamezí v pohybu, řeknou ti na budeš srát přímo pod sebe a to je tvůj nárok na hygienu, pak přijde nějaká borka, vyhoní ti ptáka, odebere do skumavky sperma, to pak vloží do obrovské pumpičky, tedy insemináčního zařízení a tím znásilní první vhodnou a připravenou ženu, která třeba ani není tvoje, však vy jste jen lidé kteří nemají city a nemyslí, vždyt to všichni tvrdí… No a proč, protože prostě jen vaší řeči nerozumí…

      Reply
  • 31.5.2015 at 16.29
    Permalink

    Zvíře je úmyslně zabito, člověk zavražděn, zvíře žere, člověk jí, ve skutečnosti různá slova označující totéž. To jaké slovní spojení použijeme záleží pouze na našem úhlu pohledu.
    Já osobně nikoho nesoudím a mám mnoho kamarádů, kteří maso jedí. Oni znají můj názor a považuji za důležité aby jej mí blízcí znali. Do vrahů nikomu nenadávám a ani nebudu, na druhou stranu chápu lidi otřesené objevením kruté reality ve které živoří a umírají zvířata v naší společnosti, kteří pod tíhou dojmů po nějaký čas prudí ty kteří za toto mrzačení zvířecích životů chtějí platit.
    Kvůli každému člověku umírají zvířata a kdo tvrdí, že kvůli veganům ne je naivní, i při pěstování rostlinné stravy zemře mnoho živočichů. Podstatný rozdíl je v množství a úmyslu zabíjet u neveganů.
    Co se týká užívání doplňků na živočišné bázi mezi veganskými sportovci: Nejsem s nikým v jeho soukromí a proto nebudu nikoho hájit ani hanět, ale většina doplňků se dá obstarat i ve veganské variantě a věřím, že pokud se někdo prezentuje jako vegan je pravděpodobné, že si to pohlídá.
    Pokud si Ivan myslí že to bez masa nejde, může se informovat na mou fyzickou kondici u někoho z mých sparingů, nebo si se mnou dát trénink ať už silový, či vytrvalostní, nejsem sice žádná sportovní hvězda ale myslím že ostudu si neudělám ani v jednom a za sebe mohu říct, že kreatin a podobné izolované svinstva neužívám. Kontakt na mě je :futak.v@seznam.cz

    Reply
    • 31.5.2015 at 17.15
      Permalink

      Slovo vražda je přímo definováno pouze ve spojitosti se smrtí člověka, tudíž v žádného úhlu pohledu tam zvíře nebude.
      Vrcholový sportovec sní nebo užije pro sportovní výkon cokoliv, jak se pravidelně přesvědčujeme na dopingových kontrolách, věřit takovým že jsou čistě na veganské stravě je problematické

      Reply
  • 31.5.2015 at 19.41
    Permalink

    Ano uznávám, že slovo vražda definováno lidmi se vztahuje pouze na lidi. Čin je však stejný. Bolest je bolest bez rozdílu toho jakou má tvor kterého se týká inteligenci. Chápu že pro člověka který jí maso je označit zabití zvířete jako vraždu nemyslitelné, protože by sám sebe pasoval do pozice vraha. Já tomuto přístupu rozumím. Sám jsem vyrůstal v rodině, kde se zvířata zabíjela a pojídala pravidelně a v naší kultuře je to běžné, stejně tak jako bylo dříve v komunitách praktikujících kanibalismus běžné pojídání členů nepřátelského kmene (také se na to nedívali jako na vraždu, kdežto na zabití člena vlastní komunity ano )
    Co se týká vrcholového sportu, sám jsem aktivně závodil v několika sportech včetně kulturistiky a vím, že doping je běžnou záležitostí i mimo absolutní špičku, ale znám i několik sportovců světové úrovně kteří jsou čistí. Netroufnu si tvrdit,že žádný vegan neužívá zakázané preparáty, ale myslím že je mezi vegany sypačů minimum. Stačí si všimnout faktu, že veganští sportovci mají většinou delší závodní kariéru než ti ostatní. Čím déle se sportovec drží na úrovni tím větší je pravděpodobnost jeho čistoty ( přílišné dávky látek hormonální povahy ničí v lidském těle přirozenou tvorbu vlastních hormonů a jejich rovnováhu a sportovci po jejich vysazení velmi rychle ztrácejí úroveň)

    Reply
  • 18.12.2015 at 11.04
    Permalink

    Vegani se dozivaj nejmin ze vsech zravcu to mi staci jako argument

    Reply
    • 18.12.2015 at 21.37
      Permalink

      Proboha,co je tohle za „výkřik do tmy“??? Pokud Vám toto „stačí jako argument“,tak potěš koště ☺

      Reply
    • 20.12.2015 at 11.39
      Permalink

      Vegani se dožívají nejvíce let, to co jste řekl je totální sračka, vyblitá strojem na hvona. 😀

      Reply
    • 26.12.2015 at 18.33
      Permalink

      Třeba želva
      že rostliná strava dává více síly i vytrvalosti vím už do dětství co nám cpali ty svá moudra o jídle a já dumal a kroutil hlavou že mi na tom něco pořád nesedí, co jím do toho nikomu nic není, ale vegan nejsem, jen vím že buvol má větší sílu než lev, také je o mnoho vytrvalejší, býložravá zvířata mají vždy navrch, masožravá zase mají krom síly větší akceleraci, ale rychlost a výdrž ztrácí velmi rychle – stejně jako kulturisti

      Reply
      • 24.3.2017 at 11.49
        Permalink

        To jsou neskutečné bláboly… Gepard má rychlou akceleraci a rychle se unaví, vlk je vytrvalý maratonec. Oba jsou masožravci.
        Buvol je větší, tak jasně že je i silnější. Ale to, že existují i malí až drobní býložravci, už úmyslně vynecháváš. Nebo ti přijde, že králík, morče, pišťucha jsou velká zvířata?
        Prostě jsi typický vegedemagog, který umí jen vytrhávat z kontextu co se mu hodí, nemá žádné znalosti o zvířatech, ale hlavně že ze sebe dělá jejich milovníka a spasitele.

        Reply

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>